Det finns
många möjligheter på förskolan att stärka barnens initiativkraft och deras
förmåga att förverkliga sina drömmar och idéer.
Barnens vanliga
spontana lek i sandlådan kan vara ett tillfälle där små snillen lär sig hur
saker fungerar och förverkligar sina drömmar eller löser problem med hjälp av
egna idéer. Leken stimulerar deras medfödda nyfikenhet, initiativförmåga,
kreativitet och självtillit. Barnen känner glädje av att ”kunna och våga
själva” och att bli sedda och uppskattade av vuxna för detta.
Barnen
grävde en djup grop i sandlådan. De visste inte från början, hur gropen sedan
skulle komma att användas. Barnen fick
många idéer. Den första
var att bygga en bro över gropen. Då plötsligt upptäckte snillena, att de behövde material som skulle passa
till att bygga bron.
Man behöver
förstärka konstruktionen. Barnen lånade en spade till, sedan en
till, till slut blev det fyra stycken. Dags att testa igen.
”Nej, det fungerar
inte bra. Det finns för många hål mellan spadarna. Man måste
balansera igen!”
En pojke
hämtade en liten sopborste och försökte täcka ett av många hål. Slutsatsen
blev, att brons konstruktion inte är bra och att det behövs något annat
som kan läggas över gropen.
Barnen gick runt på gården för att
hitta passande material. Tyvärr fanns det inta grejer som skulle kunna passa
till byggprojektet. De små uppfinnarna vände sig till vuxna.
Då var det
min tur att bli involverad i processen. Min roll blev handledares, partnerns, att
visa på möjligheter, att ha en stödjande funktion och att vara någon som bidrar
till att skapa en miljö för lärande.
Vi gick till
förrådet och hittade där en träbräda som en gång varit bordsskiva men nyligen
tappat sin gamla funktion. Barnen bar
den till gropen och la den över. De testade den nya brokonstruktionen genom att
några snillen gick över bron, hoppade på den, och flera ställde sig på den.
Resultatet blev bra. Alla blev jättenöjda med den nya konstruktionen.
Plötsligt
kom de små uppfinnarna på en ny idé, nämligen att istället för bron göra en rutschkana. De tyckte att det material som redan fanns passade utmärkt till detta.
Så här såg deras rutschkana ut.
Tanken var bra, men tyvärr gick det inte att
åka ner på den nybyggda rutschkanan. Helt enkelt så gick den sönder.
Barnen var
inte ledsna för det, de kom på en idé till – att göra om rutschkanan till spis.
Och då fick träbrädan vara spisplattan där barnen stekte pannkakor, och under
plattan i gropen gjorde snillena en ugn för att baka olika bakelser.
Här ser vi,
att meningen med leken var just att motivationens drivkraft är nödvändig för
att lärandeprocesser ska utvecklas.
Sammanfattning.
Arbetet med entreprenörskap
innefattar att träna och stödja de kompetenser och färdigheter hos barnen som är viktiga för att kunna
bli företagsam, vilka är :
- en god självkänsla
- ett gott självförtroende
- förmåga att ta ansvar
- kunnande att förstå konsekvenser av vad man gör
- tålamod och uthållighet
- förmåga till samspel och samarbete
- förmåga att kunna tänka själv
- förmåga att ta initiativ
- förmåga att fantisera och vara kreativ.