måndag 5 mars 2012

Geometriska former. Cirkeln.


" Målet för arbete i geometri är att utveckla barns rumsuppfattning, det rumsliga seendet och tänkandet. Genom undersökningar och eget skapande inom geometrins område kommer barnen att få möjlighet att uppfatta världen på ett nytt sätt." ( Från klossar till geometri, sidan 38)        

Barnen ritade runt, runt, runt (runda rörelserna) med olikfärgade pennor för att känna att cirkeln är rund.         











Barnen målade cirkeln och cirkelformade saker med vattenfärg på snö.







 Barnen letade överallt efter cirkelformade saker, t.ex. en stubbe i skogen, en rund tallrik 
(när barnen dukar av efter lunch), en rund boll osv.


Barnen ritade en cirkel med hjälp av skål och blyertspenna. Jag skrev en dikt om detta:

På ett pappersark en skål vi ställer,                                                    
Och i denna skål vi inget häller.                                                         
Nej, vi drar ett streck runt hela skålens kant.                                      
Oj, vi ritar en cirkel – rund som en tant!                       
Cirkeln liknar en tallrik, formad och ren,                      
Kantlös som ett hjul – ett band!                                                          
Den skiner ikapp med en fullmånes sken                      
Allt upp på himmelens rand!
                     
Med pekfinger följde barnen efter cirkelkurvan för att skapa ett minne av hur den runda formen känns.


Barnen träffade en kompis från Landet Geometri som heter Cirkel och som var snäll och glad.  
Det var mycket spännande lekar i de vardagliga situationerna med kompisen Cirkel (t.ex. vid olika måltider där barnen försökte upptäcka cirkelformade saker på bordet, barnen letade efter unda grejer inomhus och utomhus…). Barnen lyssnade på många sagor, och även där såg de cirkelformade grejer. 
Barnen skapade cirkelmönster, t.ex. av runda ballonger.




Med hjälp av svart silkespapper och lim gjorde barnen färdigt en rund vattenmelon.
Barnen bakade runda chokladbollar och bjöd kompisen Cirkel att smaka på dem. 














Sist dansade barnen en Cirkeldans: ” Vi går runt, runt, runt i en cirkel …”(CD-skiva).
                                                                                                                             
Barnen fick leka med olika geometriska former. I en stor mängd av olika former försökte de bara hitta cirklar och försökte förklara varför de trodde att de hittat en cirkel och inte någon annan geometrisk form.  Efteråt sjöng vi Cirkelsången:


Cirkel, Cirkel
Den är rund.
Utan kanter
Rullar fort!


    
Det var jättekul att göra ett självporträtt för barnen. Vi använde runda papperstallrikar istället för ansikten, mitt i ansiktet klistrade barnen en näsa av en rund träbit. Hår gjorde de av olikfärgade trådar som liknade barnens egen hårfärg. Sen målade de två ögon och en mun under näsan.
                                                                                                                                                 

Ett barn var så fascinerat av Cirkeln att han gjorde ett ansikte under frukostmålet. En rund tallrik blev till ett huvud, filmjölken blev ansiktens färg, ögonen och näsan målade han med äppelmust, håret och munnen gjorde han av flingor.