söndag 9 oktober 2011

Tema:" Vintern"( 2 - 6 år) /matematik, språk, och natur.


Ett enkelt experiment med snö och vatten.

Ett enkelt experiment med snö och vatten – lite fysik och kemi. Pedagogen med barnen ligger en mängd snö i en glasburk. Sen tar vi glasburken med snö in i värme. Efter en stund ser barnen resultatet – snön förvandlas till vatten.  


Varför blev det så här?

Pedagogen ger barnen chans att tänka själv och försöka svara (gissa) på frågan. (Snön hade smält).

Varför?
Pedagogen förklarar att snö helt enkelt är fruset vatten, en form av is. Iskristaller är pyttesmå, så det krävs många kristaller för att bara skapa en snöflinga. Ytan på kristallerna ger snön dess vita färg. Större iskristaller är genomskinliga som isbitar. Iskristallerna klumpar vanligtvis ihop sig till sexkantiga snöflingor, och detta sker redan uppe bland molnen.
Luftens temperatur bestämmer hur stora iskristallerna blir. Snöflingor kan därför se väldigt olika
ut. De är störst när temperaturen ligger runt noll grader och minst när det är riktigt kallt när snön
bildas. En snöflinga har vanligtvis sex armar eller grenar, men någon gång har det dubbla hittas. Snön lagras som skikt på marken, den kalla snön blir porösa lager och den fuktiga snön bildar kompakta snömassor.


Barnen undersöker snön och snöflingor med hjälp av förstoringsglas.


Varför blir det så lite smältvatten kvar av en så stor mängd snö? 

Snön är gjord av många små iskristaller som fäster sig vid varandra på vägen ner till marken, det finns mycket luft mellan snöflingorna, därför behöver den mer plats än vattnet i glasburken.

Barnen undersöker vattnet, för att se om det finns något där i vattnet, som man inte kan se då det var snö. Kollar om det finns något mer än bara vatten i snön. Det syns lättare när vi hällde smältvattnet igenom ett vitt kaffefilter. Barnen såg att kaffefilten samlades smuts från smältvattnet.

Varför säger vuxna att det är farligt att äta snö?
Barnen fick jämföra vattnet från kranen och smältvattnet . Vilket är renare och genomskinligare?  Hur luktar det? Hur smakar det?

Vi tog mjölkkartonger och hällde kranvattnet i dem. Sen gick vi ut och lämnade mjölkkartongerna ute i kylan.


Nästa dag upptäckte barnen att kranvattnet förvandlats till is. 


Vatten är bara fantastiskt! Som detta att is bildas när temperaturen sjunker under nollan (dvs. 0o C). Och när vatten bildar is skapas värme, så att isblandningen alltid är nollgradig, Det verkligt fantastiska med vatten är ju att vattnet har en högre specifik vikt (densitet) vid 4o C än i fryst form. Praktiskt innebär detta att is endast ligger på själva ytan av en sjö eller ett vattendrag, och att fiskarna har det skönt en bit under ytan. Så fantastiskt är vattnet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar