tisdag 25 oktober 2011

Påklädningstavla (matematik och språk).


Barnen har förmåga att sträva aktivt efter att skapa ordning och mening i de konkreta situationer de befinner sig i. De har också behov av att förstå det som händer. Hur kan pedagogen organisera arbetet så att det blir begripligt, hanterbart, meningsfullt och intressant för barnen.  
Jag brukar följa Aaron Antonovsky begrepp ” känsla av sammanhang”, KASAM
Hans teori passar utmärkt på förskolan för att utveckla
lyhördheten för vad barnen behöver och för att skapa ett kreativt
samspel  med  barnen.     
Begriplighet – ”Jag förstår!”
Hanterbarhet – ” Jag kan!”
Meningsfullhet – ”Jag vill!”

Jag tror att alla pedagoger känner igen situationen med på- och avklädning. Det är inte lätt för barnen att få ordning, lugn och ro under denna intensiva stund. Ibland känns det som ett riktigt kaos i tamburen. Ett barn leker med sina kläder, det andra börjar bråka med det tredje, det fjärde kryper under bänken o.s.v. Hur kan pedagogen hantera en sån situation?

Med hjälp av Antonovskys KASAM och det som jag läste om förskolan kommer jag på en bra idé att göra  en påklädningstavla. Pedagogen kan använda den på olika sätt. Barnen lär sig tur och ordning. De slutar springa till fröken och fråga:” Vilka kläder behöver jag idag? Vad ska jag ta först?”  Samtidigt börjar de fundera på saker runt på- och avklädningen.  Barnen visar sin kreativitet och delaktighet.

Jag vill visa ett exempel på detta. Med hjälp av påklädningstavlan börjar barnen klä på sig, och det var precis som vanligt. Då stod en pojke vid tavlan och han såg mycket fundersam ut.
Om en stund kom han till mig och förklarade att det faktiskt är dumt att ta på sig överdragsbyxorna först och sedan tröjan, för att det är jättesvårt att röra på sig och böja sig för att ta på tröjan när man har de tjocka byxorna på sig. Man måste göra tvärtom. Vilken smart kille!!! Vilka bra argument han funderade ut! Vi vuxna kan inte se och förstå barnens behov bättre än de själva. Den gången blev det mycket diskussion runt påklädningstavlan.

 Sammanfattning:
Barnen leker matematik. De lär sig att räkna, siffror, antal, mängd, begrepp som ’ett par’, ordningstal (Första, andra…), lokaliseringsord/placeringsord: nära, över, under, mellan, längst ner, längst upp, före, efter, vänster, höger… Barnen lär sig former, mönster och färger.
Bra tillfälle att prata med barnen om olika årstider.
Pedagogen kan hitta på massor av rörelselekar, t.ex. barnen står på ett ben, sedan hämtar de byxor.
De hoppar två gånger och hämtar tröjan…  Barnen kan kreera lekar själva.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar